16 maart 2024

IJmuiden, strand, zee, vogels, Tata Steel en the making of


drieteenstrandloper

Op regionaal niveau is er een groep natuur- en landschapsfotografen, en ik ben daar mede trekker van. Eenmaal in de twee maanden gaan we met elkaar op stap, en maken we foto's met een specifiek thema. Zo zijn we enkele weken geleden naar IJmuiden geweest, op en rond de Zuidpier. Het thema was vogels. We waren er vroeg bij (8 uur in de ochtend ter plekke) zodat het niet te druk was. In de duinen waren geen vogels te zien, maar langs de vloedlijn en op de pier wel. Het weer was aangenaam, net onder de tien graden en niet te veel wind. Veel zon ook niet, maar af en toe kwam hij wel tevoorschijn.

meeuwen in tegenlicht

Door de contacten binnen de groep leer ik veel over vogels en vogelfotografie. En leer ik de verschillende soorten ook kennen. Hoewel ik nog steeds fouten maak in de benoeming. In ieder geval, op de bovenste foto staat een drieteenstrandloper te twijfelen wat hij zal gaan doen; of heeft hij jeuk? 

scholeksters
Ook de scholeksters kwamen af en toe voorbij vliegen; je hoort ze duidelijk al op grote afstand.

Vanaf de pier zelf kun je zien lopen de paarse strandloper (links) en de steenloper.






steenloper

paarse strandloper














De steenloper kon ik ook vanaf het strand aan het werk zien aan de onderkant van de pier. Daar wilde ik wel zo goed mogelijk op de hoogte van de vogels komen, en dus door de knieën gaan. Het is interessant om ze bezig te zien met het uit de schelp halen van de schelpdieren. Eerst de schelp open prikken, dan het dier vastpakken, en vervolgens net zo lang heen en weer schudden tot hij los komt.

















Teruglopend van de pier heb je zicht op Tata Steel, en toen de zon tevoorschijn kwam, wilde ik daar toch ook nog een foto van maken.

Ter herinnering: door op een foto te klikken kun je hem beeldvullend bekijken.






2 opmerkingen:

  1. Cobie Meijer-van Leeuwen16 maart 2024 om 15:35

    Prachtig, die strandvogels! Het doet me aan vroeger denken, toen we nog aan zee woonden.
    Mijn vader kende al de vogels bij naam en leerde ze aan ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie vogelfoto’s Rob, complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen