zaterdag 29 september 2018

panorama's met smartphones


Iets wat je niet op een geavanceerde camera, maar wel op een smartphone kan doen, is een panorama "trekken". En dat is vaak toch wel erg leuk. Je zet de functie aan, en terwijl je de telefoon van links naar rechts, of van boven naar benden draait, wordt er steeds een rij pixels aan het beeld toegevoegd. Daar waar je standaardbeeld bij voorbeeld 6 megapixels heeft, kun je eindigen met bij voorbeeld een foto die twee keer zo breed is met een beeld van 12 megapixels.

Twee voorbeelden:

Bovenstaande foto maakte ik op Vlieland vorige week met mijn iPhone 6S. Een aardige zonsondergang, met oranje licht aan de horizon, en roze wolken bijna boven me. Beide kon ik pakken met mijn telefoon verticaal, en met de panoramafunctie kon ik van helemaal links naar helemaal rechts in één foto krijgen.

Onderstaande foto heeft mijn vrouw Dory gemaakt in de Oostenrijkse bergen. Met haar iPhone 5. Ik vind het een prachtige combinatie van het wandelpad, en het berglandschap er om heen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten