zaterdag 6 augustus 2016

Ze was mooi: in het Johann-Strauss-Orchester Salzburg

In Bad Gastein wordt in het zomerseizoen door de toerisme-organisatie een cultureel programma georganiseerd. In juni bestond dat uit gratis concerten van het Johann-Strauss-Orchester Salzburg. Een orkest met elf muzikanten. Het wordt geleid door professor Baldur Pauss, die dat al 20 jaar doet, en nu de eerbiedwaardige leeftijd van 85 heeft bereikt. Een man met gevoel voor humor, en elk muziekstuk werd ingeleid met een boeiend verhaaltje.

Wij zijn er op een middag naar toe gegaan. Het concert vond bij mooi weer buiten plaats, maar in onze dagen was het weer niet stabiel genoeg, en dus zaten we in het statige hotel d'Europe, waar ik in mijn  voorlaatste blog wat foto's van heb laten zien.

Al gauw na de start van het concert werd mijn aandacht getrokken door een jonge violiste. Een knap gezicht, heel geconcentreerd spelend, en het licht van een spotje verlichtte precies de buitenlijn van haar gezicht. Ik kon mijn ogen er niet meer van afhouden, ik moest naar haar blijven kijken. Als ik daar een foto van kon maken! Maar met een iPhone op tien meter afstand doe je niet veel; mijn Nikon lag op de hotelkamer.... De volgende dag zijn we er in de avond weer naar toe gegaan, weer zonder fototoestel. Je kunt toch niet midden in een concert vanaf je stoel mooie portretfoto's maken?

De volgende dag werden we in de middag tijdens het winkelen overvallen door een hoosbui. De enige schuilplaats die we konden bedenken, was het concert van die dag in dezelfde ruimte. Dus voor de derde keer zaten we er weer. En: nu had ik wel mijn camera bij me met mijn 90 mm macrolens. Niet ideaal, maar wel bruikbaar. Pech: de spotjes deden het niet, dus het mooie licht was er niet. Toch maar aan de slag gegaan. Foto's gemaakt op ogenblikken met hoog geluidsvolume, anders zouden mijn klikken te veel opvallen.

Uiteindelijk ben ik redelijk blij met de portretten. Met de serie heb ik de organisatoren en het orkest blij gemaakt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten