zaterdag 26 maart 2016

De lente is begonnen. Veel wat leeft, krijgt dan de kriebels. Bij Nederlanders wordt aan een grote opruiming en/of schoonmaak gedacht, maar voor veel dieren is het voorjaar de paartijd. Zo ook voor padden. Vlak bij onze garage kwam ik dit stel tegen. Heer pad en zijn seksgenoten springen dan op een vrouw pad met bedoelingen, die je kunt vermoeden. In tegendeel tot bij de mensen, is vrouw pad duidelijk groter dan heer pad. Vrouw pad wil haar eitjes leggen aan de waterkant tussen het riet, en wil dus graag die kant op. Heer pad is letterlijk nogal vasthoudend, dus vrouw pad vervolgt haar weg met ballast. Dat valt niet mee, en de mindere mobiliteit worden padden meer dan eens noodlottig .



Dit stel bleef lang stil zitten, en toevallig liep ik net met mijn foto-uitrusting langs. Dus, gauw mijn macrolens opgeschroefd, en weer plat op mijn buik op straat gaan liggen om deze foto's te maken. De linker is met een open diafragma, de rechter met een klein diafragma. Je kunt zien dat de scherptediepte bij de linkerfoto een stuk kleiner is (op de foto klikken levert een groter beeld op).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten