vrijdag 17 juli 2015

Bretagne

Nadat ik op Skye in Schotland was geweest, hebben Dory en ik twee weken langs de noordkust van Bretagne gereisd. Overeenkomsten tussen Skye en Bretagne: rotsachtige kusten met strandjes met glooiende weiden daarachter. Verschillen: Bretagne is nog meer bebouwd met dorpjes, het landschap achter de rotsen is romantisch, de kust heeft meer hoge kliffen. Voor mij bovendien: boven Skye een grijze lucht, boven Bretagne puur blauw overwegend; dat kan natuurlijk ook andersom zijn.
Fotografisch waren er daarmee toch veel verschillen, hoewel ik vertrok richting Bretagne, met het idee dat ik dezelfde soort foto's kon maken. Op Skye zit je nooit verlegen om indrukwekkende achtergronden met bergen, of leuke voorgronden met watervallen.

We hebben ons, mede dank zij het fantastische weer, heel goed vermaakt. De vissersplaatsjes zijn vaak toch wel gezellig. Ook hebben we een boottochtje gemaakt naar de Sept Iles, ofwel de zeven eilanden, ongeveer halverwege de noordkust. Daar zit een vogelreservaat, met alken, zeekoeten, meeuwen, aalscholvers, maar vooral meer dan tienduizend broedparen Jan van Genten. Met een spanwijdte van bijna twee meter, zijn ze toch duidelijk een slag groter dan de grootste meeuwen. Vanaf de boot kon je je best doen om ze te fotograferen. In de vlucht, op de rotsen en terwijl ze recht de zee in duiken op weg naar eten of zeewier voor de open haard.

Wie de 25 leukste foto's van onze trip wil bekijken, kan klikken op deze link.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten