15 juli 2023

Katwijk: strand, vogels, windmolens

Twee weken geleden zijn we in de avond van de langste dag naar het strand van Katwijk aan Zee Noord geweest. Het was van 9 tot 11 uur redelijk rustig: een enkele wandelaar, enkele schoolklasjes, verder rond de zonsondergang een paar mensen met een fototoestel. Ik had een paar dingen in gedachten voor foto's: meeuwen in de vlucht met langere sluitertijden, strandfoto's met nog langere sluitertijden, waarin ik met de camera beweging maak (Intentional Camera Movement: ICM), en zeevonk. Zeevonk zijn oplichtende algen in de zee, te zien als het een paar dagen warm is geweest (dat was duidelijk het geval), en te zien als het water in beweging is, daar reageren de algen op. Zeevonk hebben we niet waargenomen; sommigen zeggen dat het pas na twaalf uur gebeurt. 



Aan de horizon is duidelijk het windmolenpark te zien.



Deze twee foto's zijn gemaakt met een sluitertijd van ongeveer een kwart seconde.



De twee foto's hieronder zijn gemaakt met ICM. Door een donkergrijs filter op mijn camera te zetten, werd voorkomen dat de foto's overbelicht raken bij de sluitertijden van 20 respectievelijk 10 seconde. De ribbels in de foto's zijn ontstaan, doordat ik ook een tijdje de camera op de strandribbels voor mijn voeten heb gericht.







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten