zondag 31 oktober 2021

Spel met de maan

Afgelopen maanden heb ik gezocht naar objecten in Alphen, die ik zou kunnen fotograferen samen met de maan.
Om een dergelijke foto te maken moet je op het juiste tijdstip op de juiste locatie staan. Je wilt graag de verhouding tussen het object en de maan kiezen. Dat kan je beïnvloeden door de afstand tot het object te kiezen (de grootte van de maan kan je niet beïnvloeden, anders dan inzoomen met de lens van de camera). Verder zoek je naar een plek, zodanig dat de maan op de juiste positie staat bij het object.

Om dat allemaal uit te zoeken en te plannen heb ik de app PlanIt gebruikt. Deze laat op een aantal manieren de banen van de maan zien. Daarbij heb je nodig de hoogte van je onderwerp. Als je dan alles hebt uitgekiend, en weet op welke dagen het gaat lukken, moet ook nog het weer meewerken: een heldere lucht.


De bovenste foto is gemaakt met een kunstwerk, Balance genaamd, dat vastgemaakt is aan het dak van een appartementengebouw. Door het aantal verdiepingen te tellen, kon ik een schatting van de hoogte maken. Op de ideale plek had ik niet veel bewegingsruimte; die wil je liever wel hebben, want de berekeningen zijn niet perfect. De eerste dag kon ik tussen de wolken foto's maken. De tweede dag was de lucht helderder, en kon ik deze foto maken. Mijn afstand tot het kunstwerk was ongeveer 150 meter. De foto is gemaakt op 16 augustus.




Bij de onderste foto wilde ik de volle maan hebben. Het liefst heb je dan nog een restje avondlicht erbij zodat het gebouw ook nog wat licht krijgt. Dan wordt de keuze van het tijdstip nog moeilijker, want dat lukt maar een paar keer per jaar. Zoveel geduld had ik niet. Maar de toren had wel eigen licht. Het betreft hier de Alticom telecommunicatietoren in Alphen aan den Rijn. De hoogte van de toren heb ik op internet opgezocht. De eerste dag lukte het niet met het weer, de tweede dag was er een spannende race tussen de opkomende maan en een opkomende wolkenband. Gelukkig won de maan dat nipt. Deze foto is gemaakt op 20 september. Ik stond op ongeveer 900 meter van de toren langs de Rijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten