dinsdag 26 oktober 2021

Evaluatie afdruk foto op dibond

Van de afdrukcentrale Studentendrukwerk kreeg ik de vraag om een foto-afdruk op dibond, door hun afgedrukt, te evalueren. Studentendrukwerk is een relatief jonge organisatie, die onderdeel is van een bedrijf dat al veel langer drukwerk produceert. Ze richten zich niet alleen op studenten, en profileren zich met lage kosten, snelle levering, gemakkelijk bestelproces, en topkwaliteit. Ze bieden een breed assortiment aan van drukwerk, zoals scripties, beker, t-shirts, boeken, en dus foto's. Foto-afdrukken op allerlei materialen. Een foto kan op twee manieren op aluminium worden geprint; als je voor geborsteld aluminium kiest, worden witte delen in de foto niet afgedrukt, en komt het aluminium tevoorschijn. Je kunt ook kiezen voor dibond; dat is een triplex van twee platen aluminium met een laagje kunststof er tussen. Hier op wordt het wit wel mee geprint. 


Toevallig is er recentelijk ook door het tijdschrift Natuurfotografie (nummer 6, 2021) een uitgebreide vergelijking uitgevoerd over afdrukken op dibond. Studentendrukwerk zat daar niet bij overigens.

Voor mijn afdruk op dibond heb ik de bijgaande foto gekozen. Een compilatie van negen foto's van fladderende mussen. De afmeting was 40 bij 40 cm. Het bestelproces gaat redelijk recht-toe-recht-aan. In de online editor kun je nog allerlei zaken toevoegen als tekst en clip-art, lijsten, etc. Als het ontwerp klaar is, kun je kiezen voor een ophangsysteem en een inlijsting in een baklijst. Ik kies voor het luxe ophangsysteem, met meerkosten. Na de keuze voor het aantal exemplaren, komt je kunstwerk in de winkelwagen terecht. Totale kosten: €43,45, inclusief BTW en bezorging. Dat is een gunstige prijs.



De snelle levering wordt nagekomen, want twee dagen later kreeg ik hem thuis bezorgd. Degelijk ingepakt in karton, en de afdruk op dibond in foam en met beschermstukjes. Gaaf overgekomen. De afdruk ziet er goed uit. Het betreft een foto met relatief weinig subtiele kleuren, en niet optimale scherpte, maar het ziet er uit zoals ik het op mijn computer scherm ook zag: ideaal dus.


Er valt mij wel iets bijzonders op: als er fel licht op reflecteert, zie ik in de donkere delen de structuur van het aluminium. Fijne korreltjes, die het licht reflecteren. Het lijkt op een omgekeerd effect als bij geborsteld aluminium, waarbij je het aluminium juist in de lichte delen ziet. Ook als je over de afdruk heen glijdt met je vingers, voel je de overgangen van licht naar donker. Door dit effect wordt het contrast merkbaar minder bij reflecterend licht.

Het luxe ophangsysteem moet je zelf aanbrengen: de goede plek kiezen, schoonmaken, het aluminiumplaatje met oog er op plakken, en dan je huis doorzoeken op een voorwerp van 20 kilo, en dat er 24 uur op laten liggen. Echt luxe is dat niet, en dat het zelf aangebracht moet worden, wordt niet vermeld. Bij sommige leveranciers wordt het ook zo geleverd, bij andere wordt het ophangsysteem aangebracht. Leveringssnelheid en lage kosten worden belangrijker geacht dan kant-en-klare aflevering.

Mijn conclusie: Mijn foto op dibond was gemakkelijk aan te maken met de online editor en werd goed verpakt en snel geleverd voor een aantrekkelijke prijs. Bij recht opvallend licht ziet de afdruk er goed uit. Bij fel licht, dat onder een hoek reflecteert, zie je de aluminium structuur door de donkere delen heen komen. Het ophangsysteem moet je zelf aanbrengen.

Links:

https://www.studentendrukwerk.nl/

https://www.studentendrukwerk.nl/producten/wanddecoratie/foto-op-dibond

https://www.studentendrukwerk.nl/producten/overig/t-shirt


Geen opmerkingen:

Een reactie posten