zaterdag 10 oktober 2015

De kerktoren beklommen

Op mijn verzoek kreeg ik de gelegenheid om vanuit de toren van de Adventskerk in Alphen foto's te maken van het centrum. De kerktoren is in het algemeen niet openlijk toegankelijk, maar toch kreeg ik toestemming. Nu, het werd duidelijk waarom de toren niet zomaar open is voor bezoekers. Het is namelijk een hele toer om boven te komen. De eerste trappen van hout waren wel steil, maar goed te doen. Halverwege werd het lastiger: een eerste ijzeren ladder recht omhoog leidde naar een luik, dat ik weg kon schuiven. Mezelf omhoogwurmend kwam ik half onder één van de kerkbellen terecht: ik weet nu waar de klepel hangt. Op de foto is dat de ruimte boven de tijdsklokken. Daarnaast leidde een tweede ijzeren ladder naar een klapluik, dat ik open moest duwen.

Op één van de balkons, links het Castellum theater.
Boven kwam ik in de bovenste ruimte terecht. Een vierkante ruimte met vier deuren; elk van de deuren komt uit op één van de vier balkons aan de bovenkant van de toren. Een stoffig hok. Niet alleen dat. Wat me niet verteld was, was dat ik daar niet alleen was. Toen ik de eerste deur van de grendels deed, vlogen er een kwart miljard vliegjes op; de andere driewart miljard vliegjes zaten rond de andere deuren. Niet echt fris, het zoemde nogal om mijn hoofd, maar door de wolk kon ik naar buiten stappen, het balkon op. Het balkon was een meter of vier breed, en ongeveer een drie kwart meter diep........

........ Daar kon ik min of meer genieten van het uitzicht op het centrum. Met mijn groothoeklens in de aanslag, zocht ik naar de bekende plekken, maar ook naar aantrekkelijke composities. Dat laatste viel niet echt mee: er zijn weinig doorgaande wegen, die lijn kunnen brengen in het beeld. Na enkele minuten ging ik terug naar binnen, de grendels weer op de deur, en door de tweede wolk vliegjes stapte ik het tweede balkon op. Zo werkte ik de vier balkons af, waarna ik nog een keer op twee balkons stapte om met mijn telelens foto's te maken van details. Ik weet niet hoeveel vliegjes mijn camera in kwamen bij het verwisselen van de lenzen, maar thuis gekomen heb ik alles even goed schoon geblazen.

Eigenlijk hoop ik in december terug te komen om foto's te maken rond zonsondergang, met de stad in feestelijke Kerstverlichting. Als het mag...

Het Rijnplein met het theater en nieuwe appartementen;
rechts de Alphense brug over de Oude Rijn.
De Bonifaciuskerk. Midden in het beeld De Appel,
de groene fietsenstalling bij het station
De Alphense brug over de Oude Rijn
Het witte futuristische gebouw is het stadhuis,
daar achter een kantoorgebouw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten