21 september 2024

Finland

 We zijn een week naar Finland geweest om een vriendin te bezoeken. Zij woont in principe in Nokia in het zuiden, maar brengt veel tijd door in het midden van het land; daar komt ze vandaan, en daar woont een deel van de familie, waaronder haar moeder. De familie heeft daar een buitenhuis; daar hebben wij de week gelogeerd. Haar moeder woont in Pudasjärvi; daar is ook de dichtstbijzijnde supermarkt, op een half uur rijden. Dat illustreert hoe afgelegen we zaten in dat buitenhuis. Wel alle gemakken aanwezig: sauna natuurlijk, elektrische vloerverwarming (geen aansluiting op gas), houtkachel, wifi met aansluiting op internet via 5G. We kwamen er door te vliegen via Helsinki naar Oulu met Finnair, terug met Lufthansa via München. In Oulu werden we met de auto opgehaald. 

Hoewel het geen fotoreis was had ik wel mijn complete uitrusting meegenomen; af en toe heb ik de tijd genomen en kon ik foto's maken waar ik best wel blij mee ben. Ik heb de afgelopen tijd ook weer meer geleerd over de nabewerking van mijn foto's, en ook daar ben ik blij mee. Klik op de foto's om deze op het volle scherm te bekijken.






De bovenste foto en deze drie foto's zijn genomen bij het huisje.





Eén van de uitstapjes ging naar een rivier met breed uitwaaierende stroomversnellingen. Met eilanden in het midden. Er waren bruggetjes aangebracht, en er was een café. De bomen waren al flink aan het verkleuren, veel meer dan in Nederland. 







Op diverse plekken brandden vuurtjes, waarboven je zelf meegenomen etenswaren kon grillen.


Een tweede uitstapje ging naar een heel afgelegen meer met een groot moerasgebied in de buurt. Anderhalf uur over onverharde wegen om er te komen. Ter plekke waren wel voorzieningen, en bij het moerasgebied was er een uitkijktoren om (met name in de lente) vogels te observeren.



1 opmerking:

  1. Wat een mooie reis, Rob en Dory.
    En uiteraard weer prachtige plaatjes!
    Groetjes van Diny Coppens

    BeantwoordenVerwijderen