zondag 28 juli 2019

Highlights van de reis naar Frankrijk en Spanje



1/4 seconde bij f/13 en ISO 31; 16 mm brandpunt.

Eind mei en in juni hebben we een tour gemaakt door Frankrijk, met een uitstapje naar de Baskische kust in het noorden van Spanje. Vooraf had ik twee locaties geprikt om mooie foto's te maken. Buiten deze locaties heb ik mijn grote camera laten liggen, en heb ik alleen foto's gemaakt met mijn iPhone. De eerste locatie was een deel van de Baskische kust aan beide kanten van het plaatsje Zumaia. Deze kust is bekend vanwege de Flysch-rotsen. Flysch is een soort gesteente, dat sterk gelaagd is opgebouwd. Op deze locatie zijn die lagen tijdens de bergvorming opgestuwd en zijn verticaal komen te staan. Je vindt het terug in zowel de rotsformaties boven water als in het water. Ik wilde foto's maken langs de waterlijn, en hoopte op mooie luchten na zonsondergang. De foto hierboven en hieronder vind ik de mooiste.

1/20 sec bij f/10 en ISO 1000; 200 mm brandpunt

Overzicht van het stadje Zumaia
De tweede locatie was de Pyreneeën aan de Franse kant. Onze uitvalsbasis was Luz-Saint Sauveur, zuid van Lourdes, en noord van het Nationaal Park van de Pyreneeën. Je zit dan vlakbij de oprit naar de Tourmalet, bekend van de Tour. Op de enige echt mooie dag zijn we het park ingelopen naar het Cirque de Gavarnie. Je loopt een smal dal in en aan het eind sta je midden tussen de bergen van meer dan 3000 meter met steile wanden en veel hoge watervallen. Ik kon niet echt bevredigende beelden vinden, maar deze foto's geven wel een mooie indruk.

Wil je nog enkele andere fotografische indrukken bekijken, klik dan op deze link; en bekijk het boekje dat tevoorschijn komt op volle schermgrootte (op je mobiel: gebruik de liggende stand).






Geen opmerkingen:

Een reactie posten