zondag 16 juli 2017

Verrassingsfoto


Het vergt enige tijd om de 1150 foto's, die we gemaakt hebben op onze trip naar Arran in Schotland, te verwerken. De foto rechts is in ieder geval de grootste verrassing die ik tegen kwam. De twee foto's zijn gemaakt op en van dezelfde plek. De foto links is de standaardopname, met een afwerking naar het donker toe. Belichting 1/30 seconde met diafragma f/16 en ISO 800. De rechterfoto was de eerste van het tafereel, met per ongeluk een verkeerde belichting: 1 seconde, f/16, ISO 100. Maar wat een prachtig resultaat! Een mooie dromerige sfeer! Door de lange sluitertijd is de foto overbelicht, en bewogen. Van zo'n vergissing leer ik. Ik zie wel vaker van die mooie dromerige foto's, vaak van bloemen of planten, en ik heb me regelmatig afgevraagd, hoe die gemaakt werden. Ik dacht eigenlijk in de nabewerking, maar dat mislukte bij mij. Nee, het zijn echt bewust overbelichte foto's. Ik ga dat vaker uitproberen. En je ziet, dat je van één tafereel meerdere foto's kunt maken met totaal verschillende stemmingen en uitstralingen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten