zaterdag 13 september 2014

Fotomontages

Het kan een kleine stap zijn van foto-bewerken naar foto-montages maken. Veel mensen kennen wel de truc bij het maken van groepsportretten: je maakt meerdere foto's en als op één foto net iemand de ogen dicht heeft of raar staat te kijken, dan plak je het gezicht van uit één van de andere foto's er over heen. Maar het kan ook een grote stap zijn; sommige fotomontages hebben weinig meer met de werkelijkheid te maken en laten surreële scenes zien. Ooit heb ik op mijn blog een foto laten zien van een zwevende appel. Ditmaal laat ik iets zien wat daar tussenin zit.

Af en toe krijg ik opdrachten voor portretten van het Nederlands Tijdschrift voor Mondhygiënisten. Zo ook voor een groepsfoto van de geslaagden voor de officiële opleiding aan de hogeschool InHolland in Amsterdam. Het leek mij wel een leuk idee, om de foto te combineren met een foto van de buitenkant van het gebouw. Met name voor de cursisten leek me dat een mooie combinatie: de gelegenheid van de diploma-uitreiking, de herinnering aan de medestudenten, en de herinnering aan het gebouw waar ze lange jaren hebben gestudeerd.

De groepsfoto had een egaal vlak als achtergrond, wat het gemakkelijker maakt om de foto van het gebouw er mee te combineren. Hierbij de twee originele foto's, en het eindresultaat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten