zaterdag 15 maart 2014

Experimenteren bij 20 van Alphen

Elk voorjaar wordt in Alphen de halve marathon de "20 van Alphen" georganiseerd. Het is de start van het hardloop buitenseizoen, en is een landelijk evenement geworden. Ook de landelijke TV is aanwezig. Twee jaar geleden hebben Henk Langerak en ik uitgebreid foto's gemaakt ten behoeve van ons boek Kijk,Alphen (ik heb nog één exemplaar voor de verkoop).


Afgelopen week ben ik met mijn camera er weer naar toe gegaan. Ik wilde experimenteren met een feature op mijn nieuwe camera, waarmee ik meerdere belichtingen in één beeld kan maken. Dus zeg maar drie foto's in één. Vroeger kon je dat ook doen, door even het transport van het filmrolletje op te heffen, en meerdere keren af te drukken. Ik had een keer een foto gezien, die ik wel interessant vond, en wilde ook iets dergelijks gaan maken......



Ik besloot om de camera in te stellen op drie foto's in één. Het was even experimenteren met de beeldopbouw, maar ook met het afdrukken. Als er drie opnamen zijn gemaakt, dan duurt het tien seconden voordat het beeld is opgemaakt en op het geheugenkaartje is gezet. In die tijd kan je geen foto maken. Maar als je dat toch probeert (ja, daar komen weer een paar lopers!....) dan gebeurt er eerst niets, maar als de camera weer vrij komt, wordt alsnog afgedrukt. Dan moet je je realiseren, dat je dan nog twee foto's over hebt in die serie van drie. Kortom, dat ging nog wel meerdere keren niet helemaal soepel.
Wat de resultaten betreft, je begint daar al doende wel gevoel voor te krijgen. Het liefst houd je de camera wel een beetje stil, anders krijg je drie verschillende achtergronden. En je moet wel een beetje gevuld beeld krijgen. Verder let je op kleurige schoenen en broeken. Voor de rest is het een beetje afwachten. De oogst deel ik graag met je. Klik vooral op de foto's om het beeld beeldvullend te krijgen. Wat vind je er van?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten