maandag 15 juli 2019

Waanzinnig!

Ooit wel eens je eigen foto op formaat van 1 meter 70 cm aan de muur zien hangen? Of 8 meter breed? Het geeft een waanzinnige sensatie!

Voor Alphenaren: de foto is gemaakt op de Burgemeester Bruins Slotsingel

De praktijk voor Fysiotherapie Fysio Alphen heeft onlangs een nieuwe locatie geopend. Vraag is dan altijd: wat hangen we aan de muren? Zij vonden dat, gezien de naam van de praktijk, er foto's van Alphen aan den Rijn moesten komen. En zij vonden mooie foto's van Alpen in mijn boek van anderhalf jaar geleden: Alphen een den Rijn, een plaatje. En gelijk zijn er ook foto's besteld voor hun oude locatie.

Elf foto's zijn er uitgezocht. De praktijk heeft een fitness zaal. Eén van de foto's is afgedrukt voor een wandbedekking van 8 meter breed en 2 m 90 cm hoog. Dat stelt wel eisen aan de foto! En ik loop dan ook aan tegen de limieten van mijn camera. Ga maar na: mijn sensor (36 megapixel) heeft over de lengte 7360 pixels. De lengte van de foto is 8000 mm, dus elke pixel krijgt 1 mm op de foto. Dat ga je zien aan onscherpte. Voordeel is, dat je meestal niet met je neus op de muur zit, en dan valt het allemaal wel mee. De foto is afgedrukt op een kunststoffen dik doek, dat op de muur is geplakt. De foto's laten dat proces zien.

Het doek wordt gelijmd

Kale muur




















Alle andere foto's zijn afgedrukt op een doek van 170 bij 80 cm. Net zoals bij de muur zijn het dus foto's op panorama-formaat. Aangezien ik standaard op een verhouding van 3:2 mijn foto's maak, moest er van de hoogte een stuk af. Ik moet zeggen, dat de resterende composities me niet tegenvielen. Het doek met de foto wordt in een frame aangebracht. Aan de randen van het doek zit een harde bies van een centimeter, die in een gleuf van het frame wordt geduwd. Door dat rondom te doen wordt de foto keurig opgespannen. Het afdrukken en ophangen werd verzorgd door het bedrijf Multicopy. Ik moet zeggen:






 als je je foto's zo groot aan de muur ziet hangen, is het net alsof je live naar het tafereel zit te kijken, alsof je door een raam kijkt. Toen alles hing en ik door de kamers en de gangen liep was ik helemaal ondersteboven. Een waanzinnige ervaring.

1 opmerking: