zondag 20 december 2015

Skyline van Rotterdam bij avond

Toen ik een paar maanden geleden naar de Markthal in Rotterdam reed, zag ik een mooi beeld van een deel van de skyline van de stad. Ik kwam vanaf de A16 en reed richting centrum; en daar waar de Maasboulevard bij de Nieuwe Maas komt, zag ik de hoge kantoorgebouwen met de Willemsbrug vanaf de rand van het water. Mooi, dacht ik toen, daar kan ik een keer een foto van maken in het blauwe uurtje na zonsondergang. Alleen, dat was in het voorjaar; dan wordt het laat donker, en weet je niet hoeveel lichten er dan nog aan zijn. Beter om dat in de winter te doen. Dan wordt het donker rond 5 uur, en dan zijn alle kantoren nog bezet, en met de lichten aan.

Aldus ben ik vorige week, samen met mijn fotovriend Sten, naar die plek gegaan. Daar heb ik deze foto gemaakt. Het is een samenvoeging van 3 foto's, die daarna weer een beetje bijgesneden is. Uiteindelijk bleef een foto over van 26 megapixels. Genoeg om een print van 2 bij 1 meter aan de muur te hangen. De foto's zijn vanaf statief gemaakt. Bij een stormachtige wind en rond de 8 graden. Je wilt er op tijd zijn om alles in te stellen en uit te proberen; uiteindelijk hebben we drie kwartier daar gestaan. Ik had een trui en een ski-jack aan, dat was niet genoeg. Na afloop was ik behoorlijk onderkoeld; het duurde een uur nadat we naar binnen waren gegaan, voor ik weer een beetje behaaglijk was. Weer een leer voor de volgende keer.... Maar met de foto ben ik blij.

Rotterdam skyline. Belichting 10 sec bij f/14 en ISO 100. 70 mm brandpuntsafstand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten