zaterdag 5 december 2015

Avondfoto's vanaf de kerktoren

belicht 1/3 sec bij f/8 en ISO 100; brandpuntsafstand 16 mm
Ja, ik ga nog even door met torenfoto's. Zoals ik de vorige keer al van plan was, mocht ik opnieuw de Adventskerktoren beklimmen, nu rond het schemeruur en met Alphen in Sinterklaastemming. In vergelijking met de vorige keer was er een enorme meevaller: zo goed als alle miljard vliegjes waren verdwenen. Dat scheelde. Vanwege de duisternis gebruikte ik langere sluitertijden, en dus had ik mijn statief ook meegenomen. Het opstellen was niet meteen simpel, omdat de buitenbalkons niet zo diep zijn. Bovendien moest mijn camera voor sommige foto's bijna recht naar beneden kijken, dus over de rand van het balkon. Met een beetje passen en meten, en de hulp van de koster, die met me mee naar boven was gegaan, kregen we het aardig voor elkaar.

Om half vijf gingen we naar boven. Het was prachtig weer, dus ook nog licht. De zon was net onder. De eerste foto laat het uitzicht naar het westen over het moderne stadhuis zien. De tweede foto is naar beneden genomen; het was nu al aardig donker aan het worden. Het Rijnplein met het Castellumtheater links, en de brug over de Oude Rijn rechts.

6 sec bij f/8 en ISO 100. 23 mm brandpunt.
De laatste foto is sterk ingezoomed op de Oudshoornse kerk met de flats van de Stromenbuurt en de Preludeweg. Het was nu echt donker om half 6. Het viel technisch niet mee, maar ik heb er een hoop plezier aan gehad.

belichting 10 sec bij f/13 en ISO 100; 200 mm en de foto is bijgesneden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten