zaterdag 10 oktober 2015

Lightroom vernieuwd, een gedeeltelijke zegen...

Adobe heeft een aantal nieuwe gereedschappen gecreëerd, en bestaande verder uitgebreid. Zowel voor op de PC/Mac als ook op de mobiele apparaten (smartphone en tablet). Hier beperk ik me tot Lightroom, het programma dat de meerderheid van de fotografen gebruikt voor het beheren en bewerken van hun foto's.

Het goede nieuws:

  • verbetering van de communicatie van Lightroom op de mobiele apparaten met Lightroom op de PC/Mac. Daardoor kun je vanuit Lightroom mobiel fotograferen en de eerste bewerkingen uitvoeren. Het resultaat wordt naar de cloud gestuurd, en automatisch ingevoerd in LR op de PC.
  • De functie die in de vorige update was geïntroduceerd om mist op te helderen, dan wel te creëren, kan nu ook lokaal worden ingezet, dus alleen in gedeeltes van de foto. Een heel nuttig gereedschap, waarmee je invulling kunt geven aan versterking van delen van de foto.
Het slechte nieuws:
  • Het invoeren van foto's in de desktopversie is sterk gewijzigd; zeg maar nieuw opgezet volgens layouts, die je in veel software ziet, die gericht is op de grote massa; het doet me ook denken aan de layout van Windows 8. Het gevolg is dat je meer klikken nodig hebt, en een aantal keuzes achter submenu's is komen te zitten. Meer klikken en meer zoeken. Daar zit je als fotograaf met het verwerken van behoorlijke aantallen foto's niet op te wachten. Het kost tijd en energie.
  • De mobiele versie is ook aangepast. De organisatie van mappen, die synchroniseren met de desktop, is veranderd. Dat is niet zo erg, maar de update is standaard zo ingesteld, dat alle foto's op je mobiel worden overgezet naar je PC. Met alle rommel die op je smartphone zit (ook foto's van anderen uit emails en What'sapps zitten daar bij). Dus toen ik LR op mijn PC opstartte, kreeg ik daar 130 foto's ineens bij geïmporteerd. Ga dat maar weer deleten. 
Kortom, geen goede beurt van Adobe.

1 opmerking:

  1. Rob, mijn ervaring is dat LR6 ook trager werkt dan LR5. Ik heb keurig de licentie van 6 betaald, maar werk momenteel weer met 5.

    BeantwoordenVerwijderen