zaterdag 13 december 2014

Kerstfoto-tip

Een leuke tip van de Photofacts-weblog: onscherpe lichtjes op de achtergrond van een stilleven een vorm geven, bij voorbeeld van kerstboompjes. Hoe kan je dat doen?

Als je een foto maakt van een Kerst-stilleven, en op de achtergrond heb je iets met lichtjes (de Kerstboom misschien...), dan is het altijd mooi als je die lichtjes onscherp maakt. Daarvoor moet je een telelens gebruiken met open diafragma (f/2,8 of 4 of 5,6), zo dicht als mogelijk voor de scherpstelling bij het stilleven gaan zitten en een voldoende grote afstand tussen het stilleven en de achtergrond. Bij mijn poging zat ik op anderhalve meter van de kaarsen, en tussen de kaarsen en de kerstboom zat twee meter.

Nu de extra truc: je knipt de gewenste vorm, bij mij een kerstboompje, uit een stuk papier (zwart voor een neutrale tint, ik had rood papier, waardoor ik een rode gloed heb gecreëerd). Dat houd je voor de lens, tegen de rand, niet tegen het glas. Zorg dat je het uitgeknipte gat in het midden van de lens houdt, je kunt in de zoeker of op je scherm het effect controleren voordat je afdrukt. Et voilà, zie het resultaat.

Hoe groot moet het uitgeknipte gaatje zijn? Ik had een boompje van ongeveer een cm gemaakt, maar misschien hangt het van de lens af. Je ziet dat de vormpjes in mijn foto, boven, rechts en onder een beetje afgerond zijn. Misschien niet helemaal in het midden gezeten. Ik was te lui om mijn statief te pakken, maar dat is wel aan te raden om kramp in je handen te voorkomen... De tekst heb ik er in Photoshop aan toegevoegd. Veel succes met proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten