woensdag 17 juli 2013

Autofocus fijnafstemming op mijn Nikon D800

Nadat ik mijn camera weer terug had gekregen na de reparatie, heb ik het autofocussysteem weer nagemeten. Ik zag namelijk dat Nikon mijn fijnafstemming had uitgezet. Hiervoor gebruikte ik mijn vaste 50mm lens, die een maximale diafragma-opening heeft van f/1,4 met daarbij een hele kleine scherptediepte. Ik maak dan een foto van een serie lijnen met een vaste afstand, en laat de camera focussen op de lange lijn aan de rechterkant. Ik laat de resultaten zien, dat heb ik eerder niet gedaan:
De eerste foto is zonder fijnafstemmingscorrectie (de camera heeft de mogelijkheid om het focuspunt naar voren en naar achteren te verschuiven; kennelijk weten ze dat het niet altijd perfect werkt; het focuspunt varieert ook als je het diafragma verandert en van lens tot lens. Per lens kun je de correctie opslaan en de camera past de juiste correctie toe op basis van herkenning van de lens die er op zit). Op de foto zie je de streepjes, ik heb er sterk op ingezoomd. De afstand tussen de streepjes is 6 mm; met mijn camera kijk ik er schuin op, dus in de kijkrichting zal er ca. 3 mm verschil in zitten. Op de foto (klik er op voor een vergroting) is duidelijk te zien, dat de focus ligt op één streep verder dan de lange lijn waarop ik heb scherpgesteld.

Opname zonder focuscorrectie
Is 3 mm erg? vaak niet, maar als je een portret maakt, en scherpstelt op een oog, betekent 3 mm net dat je het oog minder scherp ziet dan de oogharen bij voorbeeld, en dat kan best irritant zijn. In de tweede foto is de maximaal haalbare correctie toegepast, en daar is de lange lijn wel het scherpst. Nikon heeft aangegeven, dat als de correctie nog groter zou moeten zijn, zij dat kunnen verzorgen; gedurende de eerste twee jaar zonder kosten.

Opname met focuscorrectie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten