zaterdag 20 april 2013

Time lapse fotografie op het station van Alphen


In een eerder bericht presenteerde ik een foto van binnendenderende treinen op het station in Alphen, waarmee ik probeerde om een wat actiever beeld te geven van het rustige leven daar. Vandaag doe ik een andere poging: met time lapse fotografie.

Je kent time lapse fotografie waarschijnlijk wel van die filmpjes waarin je een bloem in een paar seconden open en dicht ziet gaan, of van snel heen en weer lopende mensen. Je maakt een dergelijk filmpje door om de zoveel tijd een foto te maken, en van de serie foto's een filmpje te maken. In mijn Nikon D800 zit een time tapse mogelijkheid ingebouwd. Dus daar heb ik de afgelopen weken een beetje mee geĆ«xperimeteerd. Op mijn camera stelde ik in (uiteindelijk) dat er elke seconde een foto moest worden gemaakt. En dat gedurende een half uur. Reken maar uit: 30x60=1800 foto's. Daar wordt een filmpje van gemaakt, en dat duurt dan uiteindelijk met 25 beeldjes per seconde: 1 minuut en 12 seconden. De scherpstelling en belichting heb ik op handbediening gezet, en daar ben ik in het half uur niet meer aan geweest. De opname is gemaakt vanaf kwart voor 8 in de ochtend, en de laatste beelden zijn lichter dan de eerste.
Klik op de foto om het filmpje van ruim een minuut te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten