donderdag 20 december 2012

Groepsportretten: geposeerd of meer spontaan?

Vorige maand heb ik op een familie-reünie groepsfoto's gemaakt van families en gezinnen. De locatie was een bovenverdieping van een restaurant in Alphen aan den Rijn. Ik was daar vooraf naar toe gegaan om te zien of er een goede plek was om de groepsfoto's te maken; eigenlijk was er maat één hoek, waar een rustige achtergrond geschikt leek. Al nadenkend zag ik in onze keuken het bekende schilderij met een club van roeiers aan tafel van Renoir hangen. Een vrolijk tafereel waarbij elke persoon in gesprek is met iemand anders, wat een mooi gezellig en levendig tafereel oplevert. Dat gaf mij inspiratie.

Nu was er ongetwijfeld ook behoefte aan de meer statische geposeerde portretten, dus die heb ik zeker ook gemaakt.

Maar daarnaast heb ik ook geprobeerd om er meer spontane groepstaferelen van te maken, en de laatste foto is daar een voorbeeld van. Jammer genoeg was de tafel (nog) niet zo rijk gevuld als op het schilderij, maar deze opzet ga ik toch vaker gebruiken. Wat vind je er van? Welke opzet vind je leuker?

PS. Klik op de foto voor een grotere versie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten