zaterdag 13 mei 2023

Vogeltjes fotograferen

 

Vorig jaar zomer richtte ik met twee andere fotografen een regionale groep op voor natuurfotografie. De regio betreft het deel van Zuid-Holland, dat bovcn Rotterdam ligt. Er zijn op dit ogenblik 17 actieve leden. Hieronder zitten ook gerenommeerde vogelfotografen als Inge Duijsens, Mary Thoms en Claudia van Zanten. Het heeft mij gestimuleerd om ook weer vaker vogels te fotograferen. Op het ogenblik heb ik daarvoor een telezoomlens met brandpuntsafstanden  van 100 mm tot 400 mm. Ik heb op verschillende manieren en omstandigheden foto's gemaakt. 

Bij Nieuwkoop en Noorden ligt een watergebied dat de Groene Jonker heet. Je kunt er langs paden doorheen lopen langs diverse waterpartijen. In het voorjaar kun je luisteren naar het gefluit, en daarmee lokaliseren waar bepaalde vogels zitten. Er zijn watervogels, en ook rietvogels. Als er weinig wind is, zitten ze hoger in het riet, en kun je ze goed fotograferen. Als ze lager zitten, is het tussen het riet een uitdaging om ze scherp in beeld te krijgen. Hier zijn wat foto's te zien van de rietzanger, een klein vogeltje.





In de bossen kun je dezelfde tactiek gebruiken om vogels in de bomen te spotten. Vaak zitten ze dan wel weer hoger in de bomen, en dus verder weg. Ook dan is scherpstellen een handkarwei, omdat de autofocus het kleine vogeltje moeilijk identificeert tussen de takken. Zelfs met de hulp van kunstmatige intelligentie van de camera om vogels te herkennen, lukt het dan niet. Hierbij een roodborstje en een vink.




De derde manier gebruikte ik in mijn achtertuin, waar we voer strooien, waar allerlei vogels op af komen. Nu doen ze dat alleen, als je er niet bent, of een hele tijd stil zit. Ik gebruikte een alternatieve methode. Iets wat anderen vaker doen, maar voor mij was het de eerste keer dat ik die gebruikte voor vogels. Ik zette mijn camera op een klein statiefje. De camera verbond ik met een app op mijn telefoon, ik ging zelf binnen zitten en zag op mijn telefoon wat de camera zag. Ook scherpstellen en afdrukken kon ik doen vanuit de app. Op deze manier zijn de vogels minder schuw. Hierbij twee foto’s van een heggemus en een duif. Als je vogeltjes van zo dichtbij ziet, zie je heel mooi hoe het verenkleed in elkaar zit.



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten