zaterdag 23 oktober 2021

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De Keukenhof

Ooit wel eens in de Keukenhof geweest? Ik een enkele keer, lang geleden. Ooit bij Kasteel Keukenhof geweest? Onlangs ben ik er voor het eerst in mijn leven geweest. Ik had er zelfs nooit van gehoord. Tot vanuit de fotoclub er een excursie naar toe werd gepland. En dat was best wel verrassend. Een mooi kasteeltje, prachtige tuinen er omheen, en een goed en redelijk oud bos.

Deze foto's heb ik gemaakt bij en om het kasteel. Het was herfst, en dahliatijd. Er is een ommuurde tuin, die helemaal vol stond met allerlei soorten dahlia's, ongelofelijk zoveel soorten als er zijn. Daar heb ik wat close-up foto's gemaakt van oranje dahlia's. Maar ook bij het kasteel zelf stonden dahlia's, in mooi aangelegde borders. 



Ik wilde daar een mooi ansichtkaartplaatje van maken, met alles in de foto van voor tot achter scherp. Ik gebruikte mijn nieuwe camera met een grote "full frame" sensor. Zo'n grote sensor levert een beperktere scherpte-diepte op, wat mooi is als je een onscherpe achtergrond wilt hebben bij een portret of macro-foto, maar voor landschappen kan dat een nadeel zijn. Dus om dat op te vangen maakte ik meerdere opnames, met steeds de scherpte op een verschillend punt. Die foto's kan ik dan achteraf in Photoshop bij elkaar voegen, zodanig dat alle scherpe delen met elkaar worden gecombineerd; het z.g. focus-stacking. In de bovenste foto zie je het resultaat.

Nu heb ik ook een camera met een hele kleine sensor: die zit in mijn telefoon. En met zo'n kleine sensor heb je een hele lange scherpte-diepte. En met eenvoudig zonlicht van achter me kan die hele mooie foto's maken. Gewoon klik en klaar. Zie de foto links. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten