vrijdag 6 augustus 2021

Het verhaal achter de foto: takken in Huys te Warmont

Laatst liep ik rond in het park van Huys te Warmont, en ja, dat is vlak bij Warmond, en dat ligt boven Oegstgeest, en dat ligt boven Leiden. Het is een echt bospark met een arboretum en is in beheer bij het Zuid-Hollands Landschap. Het huis zelf is in privé-eigendom, en bewoond.

Ik stond op één van de bruggetjes en was wat foto's aan het maken, toen mijn oog viel op een paar dode takken. Ik wilde daar een foto van maken met de compositie zoals op onderstaande foto te zien is. Om goed in te zoomen had ik mijn 600 mm lens op mijn camera gezet. Deze lens heeft een vast diafragma van f/11. Met zo'n telelens, zelfs met een dergelijk klein diafragma, is de scherptediepte beperkt. Als ik scherpstelde op één van de twee takken, was de andere net onscherp. 

Er is een technische oplossing voor dat probleem: maak meerdere foto's met verschillende scherpstellingen. Je zorgt er voor dat elk deel van je onderwerp scherp is op één van de foto's. Deze foto's kunnen in Photoshop met elkaar worden gecombineerd, zodanig dat uit elke foto de scherpe delen worden gebruikt. De procedure heet focus-stacking (in Photoshop: onder Bewerken>Lagen automatisch overvloeien). Het is aan te bevelen om de camera op statief te hebben, zodat de beelden precies over elkaar vallen. Ik had geen statief bij me, dus uit de hand. Photoshop helpt dan om eerst de beelden precies met elkaar uit te lijnen (onder Bewerken> Lagen automatisch uitlijnen). Mijn Canon R5 helpt me een handje: als ik scherpstel op het dichtstbijzijnde punt. maakt de camera de volgende beelden zelf, tot het verste punt ook een keer scherp wordt opgenomen. Voor deze foto zijn acht beelden gebruikt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten