vrijdag 6 november 2020

Herfst

1/15 sec bij f/14 en ISO 100; 20mm brandpunt.


In mijn ervaring komen de mooie herfstkleuren eerst in de steden, de bebouwde kom zeg maar, en pas later in de bossen. Ik weet niet of dat een kwestie is van verschillende microklimaten, of van verschillende boomsoorten. In ieder geval zijn de steden op hun mooist in de twee helft van oktober, en de bossen in midden november. De beste paddenstoelentijd is oktober; in november zijn de meeste al stuk. We zijn er tot nu toe twee keer op uit geweest: eerst op 29 oktober in Den Haag: het Haagse Bos en Park Clingendael, en de tweede keer op 31 oktober naar de Kaapse Bossen bij Doorn. 

1/3 sec bij f/14 en ISO 100; 18 mm brandpunt.


Om niet te zwaar te hoeven sjouwen, heb ik wel mijn echte camera meegenomen, maar alleen met een groothoekzoomlens. Geen telelens, dus echt inzoomen op details was er niet bij. Wel een statief, want in de bossen is er niet veel licht.

De eerste twee foto's zijn genomen in Clingendael, de laatste in de Kaapse Bossen. De foto van de paddenstoel is door Dory gemaakt met haar iPhone11. De foto's zijn in RAW genomen, en bewerkt in Lightroom. De eerste twee foto's zijn samengesteld uit drie foto's met verschillende belichting.

De paddenstoel is een porceleinzwam; een heel toepasselijke naam, en ik vind ze erg mooi.



1/125 sec bij f/22 en ISO 100; 29 mm brandpunt. Door een kleiner diafragma te kizen krijg je mooie stralen van de zon, die net langs de boom schijnt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten