zaterdag 7 juli 2018

De Melkweg fotograferen



Als je gefascineerd bent door een heldere sterrenhemel zoals ik, dan is het ook een uitdaging om dat te fotograferen. Ik hoopte dat ik in Zuid-Frankrijk in een gebied zou komen met weinig lichtvervuiling, dus dat zou een mooie kans zijn. Foto's van de Melkweg had ik eerder gemaakt, ca. 10 jaar geleden, maar daar was ik nog niet tevreden mee. Niet met de voorgrond, die ook interessant moet zijn op een foto, en niet met de Melkweg zelf.

Vooraf heb ik me georiënteerd op de techniek, de stand van de Melkweg, en de locatie om de foto te nemen. De stand van de Melkweg vond ik met het programmaatje Stellarium, gratis voor op de PC. In de week dat ik naar Frankrijk ging, is de Melkweg goed te zien boven de horizon in zuidoostelijke richting tussen 12 en 3 uur in de ochtend. Aangezien ik in heuvelland zat, en in de buurt van de Mont-Ventoux, zocht ik op de kaart een plek waar ik redelijk vrij die kant op kon kijken. De maan was half, stond niet in beeld, maar gaf wel wat lichtverstrooiing.


Wat techniek betreft: de hemel draait om de Poolster in het noorden. Als je naar het zuidoosten kijkt, draaien de sterren sneller dan als je naar het noorden kijkt: de Poolster staat stil. Mijn belichtingstijd met een lens met 16 mm brandpuntsafstand kon hooguit 15 seconden zijn. Bij langere tijden krijg je streepjes als sterren. Het diafragma helemaal open om zo veel mogelijk licht te vangen: f/4 voor mijn lens. De ISO zo hoog mogelijk om ook op die manier veel licht in je sensor te krijgen. Ik koos voor ISO 5000 (hogere waarden geven veel ruis).

In Frankrijk heb ik overdag een aantrekkelijke plek gezocht, en met de augmented reality van mijn  app PlanIt op mijn telefoon, kon ik ter plekke zien waar de Melkweg zou staan tussen 12 en 3 uur. Uiteindelijk ben ik er tegen 12 uur naar toe gegaan, en heb tot kwart voor 1 deze foto's gemaakt. Op de foto zie je de Melkweg veel duidelijker dan in het echt, en voor een optimaal beeld moet je de foto op de computer nog nabewerken: contrast verhogen, iets meer verzadiging voor de kleuren.

Aan het resultaat kun je zien, dat, terwijl de zon voor 10 uur onderging, er om 12 uur nog steeds licht van de zon gevangen wordt. Ook is mijn conclusie, dat strooilicht van de maan er voor zorgde dat de sterren niet op zijn helderst waren. Anderzijds werd de voorgrond wel mooi opgelicht door de maan.

Ik ben blij met deze foto's. Toch ga ik het nog een keer proberen, als de gelegenheid zich voordoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten