zondag 27 augustus 2017

Plein zonder mensen

Vorige keer berichtte ik al over mijn bezoek aan de Zuid-as van Amsterdam. Ik heb bij die gelegenheid ook eens een nieuwe techniek uitgeprobeerd. Soms wil je een foto maken van een buitenplek, en wil je het liefst dat er niet zo veel mensen (of auto's) op de foto komen. Dit is een techniek om bewegende wandelaars of auto's kwijt te raken. Dat werkt als volgt.

Je maakt een behoorlijk aantal foto's, waarbij je er voor zorgt, dat de mensen steeds op andere plekken door je beeld lopen. In dit geval heb ik vijftien foto's gemaakt. Het werkt het best, als de omstandigheden niet te veel veranderen, bij voorbeeld doordat er wolken voor de zon komen bij sommige foto's.

Photoshop heeft een functie, waarbij als het ware gemiddeld wordt over alle foto's, of er wordt gekeken naar de situatie die het meest voorkomt voor elke pixel van de foto. Als de mensen steeds op andere plekken in het beeld lopen, komt de situatie dat er niemand loopt op een specifieke plek het meest voor.
In Photoshop kun je deze functie vinden onder Bestand > Scripts > Statistieken. In het venster kun je dan kiezen tussen verschillende Stapelmodi; ik heb Mediaan gebruikt.

De middelste foto is één van de vijftien gebruikte foto's; de onderste foto is het directe resultaat van de middeling. De bovenste foto is het resultaat van de eindbewerking in Lightroom. NB. Door op de foto's te klikken kun je ze schermgroot bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten