zaterdag 13 augustus 2016

Zwart-wit foto's

Soms kijk ik of een foto beter overkomt in zwart-wit, en soms wordt ik getroffen door de indruk die de foto dan op mij maakt. Een zwart-wit foto kan beter overkomen, mooier zijn, het onderwerp beter tot uiting laten komen of de ervaring van de fotograaf beter over laten komen. Zwart-wit geeft op zich ook een bepaalde sfeer, stemming, en vaak ook een associatie met ouderwetse fotografie. Dat kunnen allemaal redenen zijn om een foto om te zetten in zwart-wit.

Edinburgh, Royal Mile. 1/400 sec bij f/10 en ISO200; 135 mm brandpunt, Nikon D800
Een zwart-wit foto is eenvoudiger om te bekijken dan een kleurenfoto, een deel van de informatie, de kleur, wordt weggelaten. Maar niet alle foto's worden er beter van. Om te overtuigen in zwart-wit, zal er voldoende contrast moeten zijn, liefst ook door licht en schaduw. En de verdeling van die contrasten over het beeld moet dan ook aangenaam zijn (compositie).

In bijna alle programma's om foto's te behandelen, is het mogelijk om een kleurenfoto om te zetten naar zwart-wit. Sommige programma's geven je ook de mogelijkheid om ook dan nog de verschillende kleuren, waarvan de informatie nog steeds beschikbaar is, te beïnvloeden; op die manier kun je het eindresultaat nog flink beïnvloeden, en de foto spannender maken.

Deze foto trof me, een week nadat ik hem had omgezet in zwart-wit. Klik er op, zodat je hem op het volle scherm kunt bekijken. Hieronder de kleurenfoto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten