vrijdag 27 mei 2016

Schotland, Edinburgh

De afgelopen twee weken zijn we naar Schotland geweest. Om te beginnen een korte week in Edinburgh. Ik organiseerde daar een reünie van gepensioneerde ballistici, gehangen aan het reguliere internationale symposium, dat ik vele malen, en Dory ook frequent, heb bijgewoond. Daardoor hebben we veel vrienden uit alle delen van de wereld gemaakt; 3 jaar geleden bezochten we datzelfde symposium in Freiburg, en toen en daar is het idee van een reünie ontstaan. Ik heb daar flink wat tijd in gestoken, uiteindelijk is het prima gelukt, alleen het aantal deelnemers viel toch wat tegen. Maar natuurlijk kennen we ook nog veel mensen die nog actief zijn, dus we hebben weer veel mensen gesproken. En de pensionada's die wel kwamen opdagen, waren erg enthousiast, en mij dankbaar.

Maar goed, dat was de aanleiding om naar Schotland te gaan, en de inleiding naar de eerste foto's. Ik ben nog druk bezig om de 700 foto's van de trip te bewerken, maar de eerste twee van Edinburgh wil ik alvast laten zien.

1/40 sec bij f/10 en ISO 100. 26 mm brandpuntsafstand.
De stad wordt gedomineerd door het kasteel, dat centraal in de oude stad hoog boven alles uittorent; ook omdat het boven op een rots is gebouwd. Zelfs als je op 10 km langs de stad rijdt, zie je het kasteel boven alles uitkomen. Deze twee foto's hebben het kasteel als thema. Het kasteel heeft overigens niet de klassieke opbouw, maar is meer een ommuurde verzameling van gebouwen.

De eerste foto laat zien, dat we die week best wel goed weer hadden, met temperaturen rond de 17 graden. Terrasjes waren bezet, en de parken druk bezocht. Omdat we het symposium zelf niet bijwoonden (behalve de eerste ochtend), hadden we tijd om de stad uitgebreid te bekijken. Veel gelopen dus. Ik vind dit een heerlijke foto; oorspronkelijk in liggend formaat, maar de beeldopbouw loopt van het meisje onderin, via de bomen naar het kasteel, en daar heb ik een verticaal formaat bij gekozen.

De tweede foto is genomen vanaf het kasteel zelf; we hadden een receptie, terwijl het kasteel voor het publiek gesloten was. Deze zonsondergang kon ik niet laten lopen. Ik had mijn camera niet bij me, dus de iPhone gepakt. Ook de bewerking heb ik op de telefoon gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten