zaterdag 24 januari 2015

Schilderen met licht: foto van mijn auto

In een eerdere blog schreef ik over painting with light, ofwel schrijven met licht; ik gaf ook een paar voorbeelden. Vanwege een thema bij de fotoclub, ben ik daar opnieuw mee aan de gang gegaan. Geïnspireerd door voorbeelden op Google images, wilde ik een foto van mijn auto maken, in het donker, waarbij de belichting afkomstig is van mijn flitser. Het idee is om met de flitser langs de auto te lopen, en op gekozen plekken de flitser af te laten gaan (met de hand bediend dus).

De werkwijze was verder als volgt: de camera op statief, vanwege de lange sluitertijd, maar ook omdat ik in die lange sluitertijd aan het werk moet met de flitser. De belichting had ik handmatig gezet op een sluitertijd van 30 seconde, een diafragma van f/13 en de sensorgevoeligheid op ISO 100. De sluitertijd van 30 seconde is voor de belichting niet kritisch, want het is gewoon donker; het enige relevante licht komt van de flitser, en de flitsduur is een paar duizendste seconde. De 30 seconden heb je nodig om vanaf de camera naar de auto te lopen en snel met de flitser, al flitsend, langs de auto te lopen; vervolgens weer uit beeld naar de camera. Daarbij moet je zelf niet op het uiteindelijke beeld terecht komen, hoewel je dus wel door het beeld heen loopt. Zolang je donkere kleding aan hebt, en snel genoeg beweegt, en niet te dicht bij de auto komt (want die reflecteert het flitslicht weer terug naar je zelf) gaat dat goed. Het diafragma van f/13 zorgde voor een donkere achtergrond, maar ook voor een scherpe zichtbare achtergrond van de oever van het meer met huizen en lantarens, linksboven in beeld.

Met veel experimenteren tijdens twee (koude) sessies, is deze foto het beste resultaat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten