zaterdag 6 september 2014

Foto's bewerken of omwerken?

Toen we recent het Groninger kunstmuseum bezochten, maakte ik kennis met de schilderkunst van het Groningse kunstenaarscollectief De Ploeg. Opgericht bijna honderd jaar geleden. Het werk dat daar hing van Johan Dijkstra sprak me erg aan. Ik zou het omschrijven als impressionistisch, waarbij kleine streekjes met felle kleuren gebruikt worden. Het gaf mij associaties met bewerkingen van foto's, waar ik wel eens mee had gespeeld. Daar ben ik toen thuis eens mee aan de slag gegaan. Bijgaand één van de resultaten. Wat ik heb gedaan is het aantal kleuren beperkt, een bewerking in Photoshop. Het aantal resterende kleuren kun je kiezen; verder heeft het veranderen van de belichting ook invloed op het resultaat. Door de vermindering van het aantal kleuren ontstaan grotere vlakken met dezelfde kleur. Het doet denken aan een vorm van impressionisme. Kun je dit nog fotobewerking noemen? Of is foto-omwerken een betere omschrijving? Ik kan in ieder geval genieten van de resulterende foto. [Klik op de foto om hem goed te bekijken.]

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten