vrijdag 28 juni 2013

Buitelende zwaluwen in het zwembad

Als zwaluwen dorst hebben, vliegen ze naar een open water en al scherend over het wateroppervlak scheppen ze met hun snavel wat water op. Tijdens onze vakantie op Zakynthos, Griekenland, deden de zwaluwen daar hetzelfde in het zwembad. Het leek me leuk om dat eens te fotograferen. Beide zaken bleken moeilijker dan ik dacht: het valt voor de zwaluwen niet mee om alles precies uit te mikken, en voor mij niet om het te fotograferen.

Allereerst het fotograferen.......
De zwaluwen komen met een snelheid van 30 à 40 km per uur via allerlei bochten aanvliegen en over het zwembad gevlogen. Met mijn zoomlens op 200 tot 300 mm brandpuntsafstand moest ik het kleine beestje eerst in mijn zoeker krijgen, en vervolgens moest er scherpgesteld worden op dat kleine onderwerp. In mijn eerste pogingen liet ik zowel de belichting (sluitertijd en diafragma) als de focussering aan de camera over op de automatische stand, terwijl de zwaluwen voorbijvlogen. Dat leverde te lange sluitertijden op (1/250 seconde), waardoor ik alleen zwaarbewogen foto's kreeg. Vervolgens liet ik de zwaluwen op me af vliegen, en stelde ik een sluitertijd van 1/1000 in; daarna op 1/3000. Dat bleek kort genoeg. Door meerdere opnamen achter elkaar te maken, kon het scherpstelsysteem de zwaluw na 1 of 2 opnamen goed in focus krijgen. Op die manier kreeg ik redelijke opnamen, die ik nog wel flink moest uitvergroten om de zwaluw groter in beeld te krijgen. Dat zijn de resultaten die ik nu laat zien.


Dan de zwaluwen. Eerst moeten ze goed aanvliegen; ongeveer 1/3 van de keren kwamen ze niet goed uit, en vlogen ze over om het weer opnieuw te proberen. Deze foto's laten een goede start zien (klik op de foto voor een groter formaat). Ze scheren over het water.

Vervolgens moet de snavel een klein stukje in het water worden gestoken. Maar door de hoge snelheid, en doordat het wateroppervlak niet glad is door golfjes, resulteert dat meestal in een daverende klap. Daaarbij kan de zwaluw totaal kopje onder gaan.






In ieder geval komen ze door de klap al buitelend door de lucht weer omhoog en vervolgen hun vlucht. Als je er gewoon naar kijkt, zie je hier eigenlijk niets van. Het lijkt allemaal soepeltjes te verlopen, maar de werkelijkheid is toch wel anders. Kijk op de foto's eens naar de kraters, die in het water geslagen worden, en de grote hoeveelheid spetters, die in het rond vliegen.
























1 opmerking:

  1. Fantastisch! Ik geniet altijd enorm van de zwaluwen bij me in het zwembad op Zakynthos en maak zelf alleen foto's met mijn telefoon. Errug lastig dus. Het geluid vind ik ook fantastisch. Nu gaan we misschien een paar dagen in juni naar Samos en ik hoop ze daar ook te zien en horen. In september misschien naar Zakynthos, maar dan zijn de meeste zwaluwen alweer vertrokken. Wij hadden ook altijd een nestje op balkon in het voorjaar, zo leuk. Ik heb een vraag. Ik heb 3 foto's van u opgeslagen voor prive. Zou ik die mogen gebruiken als achtergrondfoto op mijn prive facebook pagina? Ik plaats nl bij wijze van aftellen, dagelijks een andere omslagfoto. Ik hoor het graag. Veel succes en plezier met uw fotografie, groetjes Petra Schotman

    BeantwoordenVerwijderen