zaterdag 9 februari 2013

Eindelijk weer de straat op voor nieuwe foto's

Toch ben ik na het boek Kijk, Alphen in een fotografische dip terechtgekomen. Ik heb wel af en toe foto's gemaakt, en ook op mijn blog laten zien, maar ik was zoekend naar nieuwe inspiratie  En ik had wel ideeën, maar door lichamelijke ongemakken en winterweer kon ik me niet er toe zetten om daar een begin mee te maken. Afgelopen week ben ik eindelijk weer de straat op gegaan. En mijn eerste stappen gezet in het maken van de beelden, die ik nu zoek. Wat ik zoek?




Voor het boek Kijk, Alphen ben ik door half Alphen gelopen, en heb de stad in beeld gebracht. De opdracht, die we onszelf hadden gesteld, was in principe dat, en je probeert daarin ook creatief en kunstzinnig te zijn, maar het was vooral registratief van aard. Nu wil ik foto's gaan maken met een hoger kunst- en kunde gehalte. Maar ook: foto's waarop mensen te zien zijn; mensen die iets doen in de context van wat op de foto te zien is. En ik richt me daaarin in principe op Alphen. Nu is Alphen door de week een redelijk mensloze stad (uitgezonderd enkele starten in het centrum), dus ik zal ook veelal de weekenddagen op stap moeten.

Met deze foto ben ik al blij. Aan de kanten van de Oude Rijn wordt deze maanden onderhoud gepleegd. Om de kanten te kunnen bereiken, wordt eerst een wand aangebracht met stalen constructies, zodat het water tussen de constructies en de kant weggepompt kan worden. Op het schip links staat een kraan, die het hijs- en het duwwerk doet. Ik wist dat er op een gegeven ogenblik iemand zou gaan oversteken, en daar heb ik 20 minuten op gewacht; dat maakt deze foto wat mij betreft. De Alphense context is herkenbaar te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten