zaterdag 26 januari 2013

RAW of JPG?


Af en toe duiken discussies op of het beter is om met RAW te fotograferen of met JPG. Elke “echte” fotograaf zal zeggen: “altijd in RAW fotograferen!!!”. Mijn mening is genuanceerder. Je camera fotografeert in de eerste plaats altijd in RAW, per definitie. Alleen: als je alleen JPG selecteert, zet de camera de RAW-informatie om in een JPG-bestand, en is het dat wat je op je geheugenkaart krijgt. Bovendien: uiteindelijk maken we er allemaal een JPG van als we onze foto’s laten printen of via een (beeld-)scherm presenteren.

Laat ik de veelgenoemde voordelen eens noemen (ontleend aan het nieuwste boek van Dré de Man):


·         RAW kan 10x zo veel contrast aan als jpg
·         Dat geeft ook meer ruimte voor niet-optimale belichting
·         RAW is scherper, en kan beter verder verscherpt worden
·         Bij goede bewerking is RAW ruisarmer dan jpg
·         Heel veel camera-instellingen kunnen bij RAW achteraf op de PC aangepast worden zonder kwaliteitsverlies
·         Kleurfouten en vervorming van lenzen kunnen bij RAW goed gecorrigeerd worden

Nog een keer: de camera fotografeert per definitie in RAW. Voor de verwerking naar jpg heb je de keus om dat òf door de camera te laten doen, òf door jezelf via een fotobewerkingsprogramma. Met de recente ervaringen met mijn nieuwe D800 durf ik te stellen: bij goed belichte foto’s in niet extreme lichtomstandigheden, is het moeilijk om op de PC een “mooier” beeld te creëren vanuit je RAW-bestand, dan dat de camera dat doet. En je hebt op de camera een heleboel mogelijke instellingen om je jpg te beïnvloeden, bijna net zo veel als op je PC in Photoshop of Lightroom. Op moderne camera’s zit zelfs vaak al een HDR-mogelijkheid. Ook lensfouten worden in de camera al gecorrigeerd. Voor veel foto’s kan je dus heel veel tijd uitsparen (RAW bestanden zijn veel groter, en je moet alle aanpassingen dan zelf doen) door je jpg’s uit je camera te laten komen.

Wanneer geeft RAW dan wel voordelen? Als je verkeerd belicht hebt (overkomt alleen mij natuurlijk af en toe), of bij extreme lichtomstandigheden. Òf als je je eigen ideeën hebt over hoe je foto’s er uit moeten gaan zien; die duidelijk anders zijn dan de mainstream, waarop de camera’s mikken: je eigen signatuur. Meer korrel, andere zwart-wit conversie, vervagen, bewerkingen op delen van het beeld, extra’s er in brengen, etc. Pas dan ga je echt profiteren van de extra mogelijkheden van RAW.

Wat doe ik? Voor 90%  of meer van mijn foto’s geeft jpg prima resultaten voor de foto’s die ik maak en het doel waarvoor ik ze gebruik. Vanuit de camera, en ook in nabewerking. In de gevallen, waar ik in de problemen kom, of als ik de bovengenoemde specifieke aanpassingen wil gaan doen, val ik terug op RAW. Ik heb mijn camera ingesteld op RAW plus jpg, en voor kiekjes alleen op jpg. RAW heeft standaard bij mij 36 megapixel, de jpg’s heb ik ingesteld op 9 megapixel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten